Rabu, 31 Oktober 2012

Kek Ambun


Kek Ambun
Kek Ambun yang dibuat untuk sambutan Raya Adil Adha…
Buat Kek ni hari sabtu Raya Ke-2…
            Time dulu-dulu sebelum kawin aku lah yang selalu buat kuih ni.
Jadi sekarang ni.. Aku dah suruh adik aku yang ambil alih
buat kek atau biskut pada hari raya..
Sebab nya aku dah tak sempat nak buat..
Resepi-resepi yang aku ada semua aku dah tinggalkan untuk dia..

Pada hari raya ke-2.. kat rumah kat kampung PCB..
Dah bising-bising nak makan kek ambun ni..
Kek ni sekejap je nak buat nya..
Senag dan mudah..

Pada malam tu..adik perempuan aku yang ke-4 buat lah kek ni..
 Aku pun dah lama tak buat kek ni.
So.. tumpang sekali lah membuatnye..
Famly aku semua suka makan kek ni..

Ini lah bahan-bahan Kek Ambun yang aku buat:

Resepi Kek Ambun Kukus
  • 6 biji telur
  • 1 sudu besar ovalette
  • 1 mug gula halus (bleh dikurangkan)  * ikut suka nak manis banyak mana
  • sedikit esen ros @ esen vanila
  • 3 cawan tepung gandum - diayak
  • pewarna ikut suka

Cara-cara

  1. telur, ovalette, gula dan esen vanila dipukul hingga kembang.
  2. masukkan tepung gandum. gaul hingga sebati. kemudian, asingkan kpd 2-3 bahagian dan letakkan sdikit pewarna yg disukai.
  3. tuang ke dalam loyang yg telah digris.
  4. kukus hingga masak dlm periuk kukus yg telah dipanaskan terlebih dahulu.


Ada sapa-sapa yang nak mencuba…
Boleh lah ambil resepi ni..
Selamat Mencuba :)